Prosessen for å få nettilknytning er illustrert i figuren under.

 

Tidligfase-veiledning omfatter all dialog frem til formell forespørsel om nettkapasitet fra kunde er sendt inn og til tilknytningssøknaden anses som moden.

Lede vurderer henvendelsen som en formell forespørsel når effektbehov og lokasjon er rimelig avklart. Forespørsel skal meldes inn via dette skjema. 

Når tilknytningssaken oppfyller modenhetskriteriene (se avsnitt nedenfor) vil Lede gå videre for å avklare om den forespurte tilknytningen er driftsmessig forsvarlig med dagens nettkapasitet, eller om det er behov for å gjøre tiltak i nettet.

Kunden må betale en forholdsmessig andel av utrednings- og eventuelle investeringskostnader etter forskrift for omsetningskonsesjonærer kapittel 16 og 17. 

For alle stegene frem til en tilknytning, vil det inngås avtaler mellom kunden og Lede:

  • Avtale om reservasjon
  • Avtaler om utredninger og prosjektutvikling
  • Avtale om fremdrift og kostnadsfordeling for bygging nettanlegg 

Frem til det foreligger en signert avtale med et bindende kostnadsoverslag eller en fremdriftsplan, er alle tids- og kostnadsestimater uforpliktende anslag basert på erfaringer fra andre likende prosjekter.

 

Driftsmessig forsvarlig – utredninger av nettiltak

Lede vil gjennom analyser avklare om det er behov for tiltak i regionalnettet for å kunne knytte til forbruket eller innmatingen på en driftsmessig forsvarlig måte. Dersom det er behov for tiltak, vil Lede gi forslag til løsninger for å gjennomføre tilknytningen samt gi et grovestimat for tidsbruk og kostnader.

Det omsøkte volumet kan også medføre behov for tiltak i transmisjonsnettet, som er eid av Statnett SF. Lede kan på vegne av kunden sende en forespørsel til Statnett for å avklare dette. Besvarelsen fra Statnett vil videreformidles til kunden når denne foreligger. Mer informasjon om Statnetts prosess for nettilknytninger finnes på deres hjemmeside.

Dersom det er behov for tiltak for å gjennomføre en tilknytning, vil Lede utrede en nettløsning for kunder som ønsker å gå videre med saken. 

Før Lede igangsetter disse utredningene må det være inngått en avtale med kunden.

 

Prosjektering og bygging av nettiltak

Utredning og gjennomføring av nettiltak skjer i flere trinn:

Trinn 1: Konseptvalgutredning

Lede gjennomfører først en konseptvalgutredning. I en slik analyse vurderes ulike systemløsninger eller konsept som kan møte kundens behov. For fellesnett skal analysen også omfatte det samlede behovet for kraftsystemet i det aktuelle området. Analysen resulterer i et valgt konsept. Eksempel på et slikt konsept kan være økt transformeringskapasitet i en stasjon eller en ny ledning mellom stasjon x og y.

Før Lede igangsetter konseptvalgutredningen må det være inngått en avtale med kunden. Kunden(e) må betale sin forholdsmessige andel av utredningen, som for konseptvalgutredningen ofte vil være den fulle kostnaden ved utredningen. Dersom det er flere kunder som ønsker tilknytning, fordeles kostnaden mellom disse forholdsmessig.
Når det er behov for tiltak i transmisjonsnettet, må en tilsvarende konseptvalgutredning gjennomføres av Statnett. For dette må egen avtale om konseptvalgutredning inngås med Statnett.

Trinn 2: Nettutbyggingsprosjekt

Etter konseptvalg er tatt, opprettes et nettutbyggingsprosjekt. I denne fasen utarbeides underlaget til konsesjonssøknaden. Avgrenset til konseptet fra første fase, vurderes ulike løsninger både teknisk og økonomisk. Videre vil prosjektet starte en anskaffelsesprosess og innhente priser som en eventuell anleggsbidragsavtale kan bli basert på.
Før denne fasen igangsettes, må det inngås en avtale om koordinert prosjektutvikling. Kunden(e) må også betale anleggsbidrag for utredningskostnadene for prosjektfasen, se avsnitt om anleggsbidrag nedenfor. Når det er behov for tiltak i transmisjonsnettet, må tilsvarende avtaler om koordinert prosjektutvikling og anleggsbidrag inngås med Statnett i de aktuelle fasene.

Siste fase i prosessen innebærer å bygge, sette i drift og tilknytte kunden.

Tiden det tar å gjennomføre utredninger og nettiltak, vil variere fra sak til sak. Merk at det kan ta noe tid fra videre utredninger og avtaler bestilles, til Lede er klare for å sette i gang. Hvor lang tid dette tar, vil avhenge av hvor mange andre utredninger og prosjekter Lede til enhver tid har.

 

Anleggsbidrag

Før Lede tar beslutning om byggestart og inngår kontrakter med entreprenører og leverandører inngås det avtale om anleggsbidrag, jf. forskrift for omsetningskonsesjonærer kapittel 16 og 17. Anleggsbidraget omfatter både utredningskostnader og investeringskostnader. 

Kunden betaler for sin andel av denne kostnadsgrunnlaget. For kundespesifikke nett skal kunden(e) betale for det fulle kostnadsgrunnlaget, så lenge Lede bygger etter sin minstestandard. I fellesnett skal kunden betale en forholdsmessig andel av kostnadsgrunnlaget for nye nettanlegg, basert på etterspurt kapasitetsøkning. Dersom tiltaket i fellesnettet gir 100 MW økt kapasitet, og kunden ønsker 20 MW, blir kundens forholdsmessige andel da 1/5 eller 20 prosent.

 

Modenhetskriterier og køordning

I henhold til NEM-forskriften § 3-4 skal kundeprosjekter tilfredsstille gitte modenhetskrav før nettkapasitet kan reserveres. Dette gjelder for alle saker over 1 MW. For tilknytningssaker over 10 MW i distribusjonsnettet, er Lede alltid ansvarlig for modenhetsvurderingen. For tilknytningssaker over 100 MW er Statnett ansvarlig for modenhetsvurderingen.

Utfylt skjema kan vedlegges allerede ved forespørsel om nettilknytning, eller ettersendes til saksbehandler hos Lede på et senere tidspunkt.

Merk at det er datoen kunden dokumenterer tilstrekkelig modenhet som er styrende for kundens innplassering i eventuell kø og videre reservasjon av nettkapasitet. 

Kunden som har fått reservere kapasitet eller tildelt plass må holde tilstrekkelig fremdrift i prosjektet for å opprettholde reservasjon eller tildelt plass i køen. Lede vil på jevnlig basis be kunden om rapportering på oppfyllelse av modenhetskriteriene. Nettselskapet som er ansvarlig for modenhetsvurderingen skal, basert på denne rapporteringen, vurdere om modenhetskriteriene fortsatt er oppfylt.

Ved vesentlige endringer eller avvik i oppfyllelse av modenhetskriteriene på grunn av forhold som aktøren direkte eller indirekte er ansvarlig for eller må bære risikoen for, er Lede pålagt å trekke tilbake reservert kapasitet eller plass i kapasitetskøen.

Lede anbefaler kunder med modne prosjekter å sende inn utfylt skjema med modenhetsinformasjon så tidlig som mulig, for å reservere kapasitet eller få en plass i en eventuell kapasitetskø.

 

Offentliggjøring 

Statnett offentligjør lister med kundenavn, transmisjonsnettstasjon, reservert kapasitet (MW) og datoer for søknad, reservasjon og planlagt tilknytning. Statistikk om tilknytningssaker.

 

Klageadgang

En kunde som mener at Ledes avtaler er i strid med energiloven med tilhørende forskrifter kan påklage saken til Reguleringsmyndigheten for Energi (RME). Privatrettslige forhold mellom nettselskap og kunde kan ikke påklages til RME, men må følge alminnelige sivilrettslig søksmålsprosess