-
Komme i gang - administrere brukere - varsling
Komme i gang
Registrer virksomheten én gang på http://www.elsmart.com.
Tilgang til andre nettselskap skjer via Admin\Ny søknad.
Legg litt arbeid i å finne telefon/mobil og epost til kunde.
- Har ikke kunden e-post, skriv: harikke@epost.no
- Har ikke kunden mobil, skriv: 00 00 00 00
E-postadresse til utbygger/kunde må skrives korrekt ellers blir det feil på dialog i forbindelse med anleggsbidrag og strømregning.
Installatør kan legge inn egne standardtekster som benyttes under Tilleggsinformasjon. For å registrere standardtekst velg Kommentar under Admin.
Mal for samsvarserklæring ligger under avsnittet Vedlegg. Ved bruk av appen Elsmart Arbeidsordre blir samsvarserklæringen for måler automatisk utfylt basert på opplysninger i meldingen og arbeidsordren.
Administrere brukere
Brukere administreres under Admin\Bruker.
Opprett personlige brukere til alle saksbehandlere og montører (app).
Slett brukere som slutter, meldingene blir liggende i Elsmart.
Opprette montør som skal benytte Elsmart app
Må være innlogget med en bruker som har admin-rettigheter
- Opprett ny bruker under Admin – Brukere
- Etter lagring - trykk på Send brukernavn
- Montør mottar epost med midlertidig passord og beskjed om å gå til nettsiden
- Gå til www.elsmart.com og trykk på Nettmelding
- Legg inn brukernavn og midlertidig passord – Sign In
- Legg inn midlertidig passord og nytt passord – OK
- Lukk nettleseren - ikke trykk på link for å gå videre
- Åpne appen Elsmart Arbeidsordre og logg inn
Varsling
Varsling pr e-post på godkjente og avviste meldinger aktiveres under Admin \ Selskapsinformasjon.
-
Meldingstyper - hva skal jeg velge?
Dersom stikkledning skal termineres i Hovedtavle (i henhold til NEK 399) hos kunde (ute eller inne) kan blokkmelding benyttes. Alle anlegg tilhører samme installasjon.
Det må benyttes separate meldinger om ny installasjon når det legges stikkledning til hvert anlegg (boenhet). Det samme gjelder dersom det legges stikkledning fra ett tilknytningsskap til et annet (sying er begrenset til kun ett anlegg). Lede er eier av denne kabelen.
Hold markøren over avkryssingboks for å få opp hjelpetekst som forklarer når de forskjellige meldingstypene skal brukes.
Ved riving av anlegg skal det ikke sendes melding i Elsmart. Ring 35518990 og si opp abonnementet og opplys at anlegget skal frakobles. Da skal Lede frakoble anlegget og ta med måleren.
-
Søke opp eksisterende anlegg
På eksisterende anlegg kan det legges inn målernummer (det som står på strømregning - alle sifre må legges inn) når det opprettes ny melding. Dette gjelder både enkeltmeldinger og blokkmeldinger. Da vil meldingen automatisk bli fylt ut med kunde, adresseopplysninger og noe tekniske data. Eierdata blir foreløpig ikke overført ved søk anlegg på grunn av manglende oppdatering av eierdata i kundesystem.
Dersom det skal sendes melding på flere eksisterende anlegg i samme installasjon hukes det av for "inkluder sidestilte anlegg" når det skal søkes opp anlegg. Da vil det komme en liste der det kan hukes av på alle eller noen anlegg. Her vises bare målernummeret, så målernummeret det skal sendes melding på må være kjent på forhånd.
PS: Det vil også bli listet opp anlegg som ikke lengre er i bruk. Er måler tatt ned vises ikke målernummeret.
-
Finn kunde/eier
Ved meldinger på eksisterende anlegg med aktiv kunde, bruk «Søk anlegg» for å fylle ut kunde og tekniske data.
Navn på kunde og eier kan ikke legges inn manuelt, det må søkes opp fra Folkeregisteret/Enhetsregisteret.
Velg først om kunde/eier er privat person eller firma.
Trykk på Finn kunde / Finn eierFor privatkunder søker man med etternavn, fornavn og fødselsdato. Husk at formatet på fødselsdato må være dd.mm.åååå.
Dersom søket ikke returnerer noe resultat og kunden har et mellomnavn, kan man forsøke å fjerne eller legge til dette i «fornavn»-feltet og søke på nytt.For firma søker man etter organisasjonsnummeret. Ved hjelp av Brønnøysundregistrene (www.brreg.no) kan man finne foretak/selskap og kopiere over nummeret inn i dialogboksen. Husk at formatet må være uten mellomrom.
-
Blokkmelding
Dersom stikkledning skal termineres i Hovedtavle (i henhold til NEK 399) hos kunde (ute eller inne) så kan blokkmelding benyttes. Alle anleggene tilhører samme installasjon.
For å opprette en blokkmelding velges "Flere måleranlegg" når det opprettes nye melding.
Hoved/mormelding representerer installasjonen, ikke et anlegg (måler).
Eksempel: Skal bygge 10 leiligheter og 1 fellesanlegg. Da skal det opprettes 11 anlegg (anleggsmeldinger).
Hvert anlegg ferdigmeldes hver for seg. Når siste anlegget blir ferdigstilt så endres status på hovedmeldingen til Ferdigmelding.
Endre dato ønskes utført på flere anleggsmeldinger:
- Trykk på Rediger melding.
- Huk av anleggsmeldingene i anleggsoversikten som det skal endres på.
- Trykk på Endre felter.
- En blank anleggsmelding dukker opp.
- Legg inn ny dato (velg i minikalender) i Ønskes utført
- Trykk Lagre & Lukk.
-
Utfylling produktpakker
Det er svært viktig at utfylling av produktpakker og angivelse av antall meter kabel etc er korrekt. Kunde/utbygger betaler anleggsbidrag til nettselskapet basert på produktpakkene, de betaler samme beløp som dere får. Anleggsbidraget kan ha tillegg for arbeid som utføres av nettselskapet, og det kan gis fratrekk for gammelt nett som skal legges om.
Nettselskapet må utføre etterberegning på hver enkelt jobb og kunde vil få tilleggsfaktura eller penger tilbake dersom det blir endringer av pakker på ferdigmelding.
Dersom kabel legges/trekkes av kunde eller graveentreprenør skal denne produktpakken ikke hukes av i meldingen, ellers vil kunden betale dobbelt for samme jobb.
Kundene betaler ikke mva på anleggsbidrag. Kunde skal betale for stikkledning og måler kun til nettselskapet. Installatør skal aldri fakturere kunde for dette, men nettselskapet.
Forhåndsmelding med produktpakker blir godkjent først etter at kunde har betalt inn anleggsbidraget.
Arbeidet skal aldri påbegynnes før forhåndsmelding er godkjent. Åpne meldingen og sjekk tilbakemelding fra nettselskapet og om trase eller produktpakker er endret.
Dersom ferdigmelding med tilstrekkelig dokumentasjon blir sendt inn mer enn 3 år etter utførelse/idriftsettelse, vil nettselskapet legge inn fratrekkspakker som tilsvarer verdien av produktpakkene. Dette medfører at installatør ikke får betalt for utført arbeid eller materiell.
-
Endre produktpakke
Når forhåndsmelding er godkjent må pakker for måler og stikkabel endres av nettselskapet.
Tilleggspakker endres av installatør under fane Arbeidsordre (P0) - Endre tillegg.
-
Elsmartkart
I meldingene er det en fane for kart. Kartet er basert på Statens kartverk og nettobjekter fra lavspentnettet. Installatører skal tegne inn trase for stikkledning og tilknytningspunkt.
Adresseinformasjon i meldingen utleder plassering i kartet, men en kan søke eller panorere i kartet.
Inntegnet skisse blir automatisk lagret og knyttet til melding.
For å få frem informasjon om nettobjekter: Høyreklikk og trykk på Vis informasjon. Det er viktig å være nøye med hvor markøren befinner seg når det høyreklikkes. Alternativet er å trykke på blått ikon for Info, deretter markere et område i kartet. Vær oppmerksom på at det ofte blir markert mange objekter (må bla gjennom objektene i dialogboksen).
Kabel/line viser bl.a. type kabel og spenning.
Kundepunkt viser bl.a. kortslutningsverdier.
Dersom det oppleves at inntegnet skisse i kartet ikke vises etter at kartet er lukket så er årsaken at nettleseren ikke oppfatter at nettsiden er endret og viser den første siden på nytt. Dette unngås ved å endre en innstilling i nettleseren (Internet Explorer): Verktøy \ Alternativer for Internett.
-
Fakturering til nettselskapet
Installatøren må sende faktura ved hjelp av sitt faktureringssystem.
Alle jobber som blir ferdigstilt i løpet av en måned faktureres til nettselskapet samlet.
Installatøren skal levere fakturaer, kreditnotaer og purringer i henhold til formatet Elektronisk Handelsformat (EHF).
For at en jobb skal kunne bli fakturert må meldingen være ferdigmeldt og ferdigmelding må være godkjent av nettselskapet.
Fakturagrunnlag genereres under Admin\Installatørfaktura
På fakturaen henvises det til Elsmart fakturagrunnlagsnummer.
Velg Oppstilling for oversikt av produkter pr melding.
Velg Rediger og Fakturert.
Alle fakturagrunnlagene vises under Alle.
Det vises en rød konvolutt øverst i Elsmart når utestående beløp er over kr. 10.000,-.
Foreldelsesfrist for å fakturere nettselskapet er 3 år i henhold til norsk lovverk, gjeldende en måned etter nettselskapet har godkjent ferdigmelding.
-
Avslått ferdigmelding
Dersom dokumentasjon mangler eller ikke har god nok kvalitet så blir ferdigmelding avslått. Årsaken blir beskrevet i notat på melding.
Ferdigmelding må sendes inn på nytt etter korrigering.
Dersom det fortsatt er mangelfull dokumentasjon andre gangen ferdigmelding sendes inn så kan Lede huke av for fratrekkspakke 99 og opprette avvik.
-
Avvik
Avvik på mangelfullt arbeid, dokumentasjon eller HMS blir registrert i Elsmart Kvalitet.
Installatør mottar epost om avvik. Dialogboks med åpne avvik vil dukke opp hver dag en logger på Elsmart.
Når en har utført det som avviket gjelder, må avviket avrapporteres separat.
Oversikt over avvik finnes under knappen Elsmart Kvalitet.
-
App Elsmart Arbeidsordre
Ved montasje skal appen Elsmart Arbeidsordre (PDF, 963KB) benyttes.
Ved problemer med avrapportering i appen, fyll ut arbeidsordren i Elsmart og kontakt oss på tlf. 35 90 28 10 eller meldinger@lede.no. Bilder tatt i appen blir lagret i kamerarullen.
Under innstillinger kan det settes at bilder skal synkroniseres i eget trinn. Dette er relevant ved dårlig mobildekning. Når arbeidsordre er synkronisert riktig så vil den ikke vises i appen lengre.
Dersom det er huket av pakke for stikkledning så kan appen benyttes for å ta bilder av grøft. Disse bildene kan synkroniseres inn til meldingen. På et senere tidspunkt kan en annen montør utføre målerordren og ta bilde av kabelskap.
-
App bilde av kabelgrøft
ElSnap (PDF, 579KB) kan benyttes for å innhente bilder av åpen kabelgrøft før igjenfylling.
Fra meldingen opprettes ny ElSnap som sendes via e-post til utbygger/graveentreprenør etc.
I e-posten er det link til en webside der bilder av kabelgrøft skal legges inn.
Bildene blir overført til den aktuelle meldingen.ElSnap kan også benyttes til å innhente bilder av annet som er relevant for en melding.
-
Registrere byggestrømskap
Nye byggestrømskap må registreres med en forhåndsmelding. Måler sendes ut av nettselskapet.
Entreprenør får ikke betale for å montere måler i byggestrømskap. Entreprenør er nettkunde av byggestrømskap.
Opprett ny melding med:
- Installasjonstype: Midlertidig installasjon
- Jobbtype: Nytt byggestrømskap
- Anleggets postnr.: Eget postnr. Utenfor vårt forsyningsområde - bruk postnr. 3915
Meldingen blir arkivert av nettselskapets saksbehandler.
Måler og gravert skilt til byggestrømskapet blir sendt ut. Det er svært viktig at måler blir montert i riktig skap.
El.entreprenør monterer og plomber måler. Gravert skilt festes utenpå byggestrømskapet.
Alle registrerte byggestrømskap finnes under menyen Byggestrøm\Provisoriske skap.
-
Opprette melding byggestrømskap
Det må sendes inn melding før byggestrømskap tilkobles.
Opprette ny melding med:
- Installasjonstype: Midlertidig installasjon
- Jobbtype: Tilkoble byggestrømskap
- Anleggets postnr.: postnr. der skapet skal tilkobles
Legg inn plassering og kabel i Elsmartkartet.
Dersom det er valgt byggestrømskap med feil spenning blir data om nettsystemet legt inn og melding avvist.
Åpne meldingen, velg annet byggestrømskap og send på nytt.
Når meldingen er behandlet kommer den tilbake i status godkjent og det er nå klart for å tilkoble byggestrømskapet.
Melding skal ha status Godkjent hele tiden byggestrømskapet er tilkoblet.
Ved nedtak skal ferdigmelding sendes. Byggestrømskapet blir da velgbar på ny melding.