Som strømkunde har du alltid to avtaler; nettleieavtale og strømavtale. Nettleieavtalen inngår du med nettselskapet som eier strømnettet der du bor. Strømavtalen inngår du med en strømleverandør. Du bestemmer selv hvilken strømleverandør du vil ha og det er mange å velge mellom.

Slik velger du strømleverandør

Ta kontakt med den strømleverandøren du ønsker å kjøpe strøm fra. Strømavtalen må inngås med samme person/navn som nettleieavtalen er opprettet på. Oppgi gjerne målepunkt-ID eller målernummer når du bestiller stømavtalen for å være sikker på at du bestiller på riktig måler. Målepunkt-ID finner du i velkomstbrevet du har fått og på baksiden av fakturaen. Målernummeret finner du også på selve måleren. Når du har bestilt en avtale vil din strømleverandør gi oss beskjed om dette.

Du finner oversikt over alle strømleverandører og kan sammeligne priser på www.strompris.no.

Alt på en faktura

Flere strømleverandører sender faktura på vegne av Lede og du får dermed nettleie og strøm på samme faktura. Dette kalles gjennomfakturering.

Se hvilke strømleverandører som tilbyr dette her.

Hva er leveringsplikt?

Lede er ingen strømleverandør, men er pliktig til å selge strøm til deg frem til du har valgt den strømleverandøren du vil ha. Dette er ment som en midlertidig ordning og kalles ofte ventestrøm.

Hva koster leveringsplikt?

Prisen på leveringsplikt skal være høyere enn en vanlig strømavtale, spesielt etter de første 6 ukene. Det lønner seg derfor å velge en strømleverandør så raskt som mulig. Du kan sammenligne strømavtaler på Forbrukerrådets strømprisportal, www.strompris.no.

En midlertidig forskriftsendring om prising av leveringsplikt gjelder fra 01.12.22 - 01.07.23. Endringen går ut på at prisen ikke økes etter de første 6 ukene. Frem til 1. juli vil prisen på leveringsplikt derfor være spotpris (prisområde NO2) + 6,25 øre/kWh (inklusiv MVA).

Leveringsplikt avregnes på timenivå, ut fra gjeldende spotpris og ditt strømforbruk.