Lede har ansvar for å levere strøm på en trygg og stabil måte. Vi jobber hele tiden med vedlikehold og beredskap for å redusere risikoen for strømbrudd – og for å kunne rykke raskt ut når det skjer.

Dersom du er uten strøm, kan det skyldes enten en feil i ditt eget elektriske anlegg eller en feil i strømnettet utenfor boligen din. Første steg er å sjekke om naboene dine også er uten strøm. Hvis flere i området er berørt, er det sannsynligvis en feil i nettet. Hvis det kun gjelder deg, ligger feilen trolig i ditt eget anlegg.

På vårt kart over strømstanser kan du enkelt se om det er registrert et strømbrudd eller en planlagt utkobling i ditt område. 

Dersom det ikke er registrert noen feil, men du likevel er uten strøm, ber vi deg ringe vår døgnåpne feilmeldingstelefon på 35 51 89 91.

 

Når strømmen kun har gått hos deg

Dersom det kun er du som er uten strøm, bør du først kontrollere hovedsikringer, jordfeilbrytere og inntakssikringer. Inntakssikringer finner du vanligvis på loftet eller i kjelleren. Har noe slått ut, er det mest sannsynlig en feil i ditt eget anlegg, og du må kontakte en elektriker.

Dersom du opplever at lysene gløder eller at bare enkelte rom er uten strøm, bør du kontrollere hovedsikringer og inntakssikringer. 

Dersom du er uten strøm og ser at jordfeilbryteren har slått ut, kan du prøve å slå den på igjen. Hvis den ikke holder seg inne, er det trolig en feil i ditt elektriske anlegg. Du kan forsøke å finne feilen ved å slå av alle sikringer, slå på jordfeilbryteren, og deretter slå på én og én sikring. Når bryteren slår ut igjen, vet du hvilken kurs det er feil på. Koble fra apparatene på den kursen og test ett og ett. Finner du ikke feilen, bør du kontakte en elektriker.

Les mer om jordfeil her.

 

Viktig å varsle oss

For at vi skal kunne rette feil i strømnettet raskt og effektivt, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra kundene våre. Ser du trær over strømlinjer, ledninger på bakken, gnister, røyk eller smell, ber vi deg kontakte oss umiddelbart på feil.lede.no eller ring oss på vår døgnåpne feilmeldingstelefon på 35 51 89 91. 

Lede verken eier eller har ansvar for veilys. Eventuelle feil her må rettes til veilyseier. Kommunen eier det meste av veilys. Langs riks- og fylkesveier er ofte Statens veivesen eier.

 

Langvarig strømbrudd

Kommunen har ansvar for å ivareta innbyggerne ved kriser, og sørge for at viktige samfunnsfunksjoner fungerer.

Som kunde har du også et ansvar. Hvis du er avhengig av strøm, bør du ha en plan for hva du gjør hvis strømmen blir borte. Det kan være lurt å ha en alternativ varmekilde, litt ekstra mat og drikke, og lommelykter med batterier.

Ekstremvær kan føre til strømbrudd som varer i flere dager. Derfor er det viktig at du er forberedt, og har en plan for egenberedskap. 

Les mer om egenberedskap her.

Har du husdyr og er avhengig av strøm for å ivareta dyrenes behov på en forsvarlig måte? Da er det krav til at du har tilgjengelig aggregat. Nettselskapet er ikke ansvarlig for å stille med dette. Les mer om ansvar ved dyrehold på lovdata.no.

Privatkunder som har hatt strømbrudd i mer enn 12 timer sammenhengende har krav på kompensasjon. 

Les mer om hva du har krav på her.