Her er de vanligste spørsmål og svar for bruk av Elsmart.
Generelle brukerveiledninger finner du under Hjelp når du er logget inn i Elsmart.
For å redusere behandlingstiden oppfordrer vi til å fylle inn all relevant informasjon i meldingen. Tegn inn ønsket trase for stikkledning i kartet på meldingen.
Elsmart har kommet i nytt design, se video om hva som er nytt.
-
Komme i gang - administrere brukere - varsling
Komme i gang
Registrer virksomheten én gang på http://www.elsmart.com.
Tilgang til andre nettselskap skjer via Admin\Ny søknad.
E-postadresse til utbygger/kunde må skrives korrekt ellers blir det feil på dialog i forbindelse med anleggsbidrag og strømregning.
Installatør kan legge inn egne standardtekster som benyttes under Tilleggsinformasjon. For å registrere standardtekst velg Kommentar under Admin.
Mal for samsvarserklæring ligger under avsnittet Vedlegg. Ved bruk av appen Elsmart Arbeidsordre blir samsvarserklæringen for måler automatisk utfylt basert på opplysninger i meldingen og arbeidsordren.
Administrere brukere
Brukere administreres under Admin\Bruker.
Opprett personlige brukere til alle saksbehandlere og montører (app).
Slett brukere som slutter, meldingene blir liggende i Elsmart.
Opprette montør som skal benytte Elsmart app
Må være innlogget med en bruker som har admin-rettigheter
- Opprett ny bruker under Admin – Brukere
- Etter lagring - trykk på Send brukernavn
- Montør mottar epost med midlertidig passord og beskjed om å gå til nettsiden
- Gå til www.elsmart.com og trykk på Nettmelding
- Legg inn brukernavn og midlertidig passord – Sign In
- Legg inn midlertidig passord og nytt passord – OK
- Lukk nettleseren - ikke trykk på link for å gå videre
- Åpne appen Elsmart Arbeidsordre og logg inn
Varsling
Varsling pr e-post på godkjente og avviste meldinger aktiveres under Admin \ Selskapsinformasjon.
-
Meldingstyper - hva skal jeg velge?
- Nyinstallasjon
Ny installasjon som krever ny stikkledning. Skal det være flere anlegg på denne installasjonen må det sendes en melding på ny installasjon og melding om nytt anlegg på resterende anlegg. Anlegg som rives og skal bygges opp igjen er også Ny installasjon, selv om stikkledning beholdes. - Nytt anlegg i eksisterende installasjon
Oppdeling av eksisterende installasjon. Nytt anlegg (som skal ha egen måler) som f.eks hybel, leilighet etc som ligger under samme stikkledning som eksisterende installasjon. Bruk jobbtypen Flere måleranlegg når det skal sendes melding på flere anlegg i samme installasjon. - Midlertidig installasjon / byggestrøm
Alle byggestrømskap og midlertidige installasjoner meldes her. - Endring OV/MV
Ombygging fra 1-3 fas, redusering eller økning av overbelastningsvern for installasjon/anlegg. - Arbeid i målepunkt
Er arbeid som berører målepunkt. F.eks brutt målerplombe, sammenkobling av anlegg eller bytte av måler. Benyttes også ved endring av stikkledning fra luftnett til jordkabel og ved økt to-faset belastning i IT-nett mer enn 20 A som ikke medfører endring av overbelastningsvern. Benyttes også ved utvidelser som f.eks elbillader og solcelle dersom OV ikke skal endres. - Melding bare til DLE
Melding som kun skal sendes til DLE - Off Grid, NEK 420 og bruksendring. Kan ikke medføre endring av overbelastningsvern, målepunkt etc.
- Nyinstallasjon
-
Flere boenheter på samme stikkledning eller adresse
Det må benyttes separate meldinger om ny installasjon når det legges stikkledning til hvert anlegg (boenhet). Det samme gjelder dersom det legges stikkledning fra ett tilknytningsskap til et annet (sying er begrenset til kun ett anlegg). Lede er eier av denne kabelen.
Hold markøren over avkryssingboks for å få opp hjelpetekst som forklarer når de forskjellige meldingstypene skal brukes.
Ved riving av anlegg skal det ikke sendes melding i Elsmart. Ring 35 51 89 90 og si opp abonnementet og opplys at anlegget skal frakobles. Da skal Lede frakoble anlegget og ta med måleren.
-
Blokkmelding
Dersom stikkledning skal termineres i hovedtavle (i henhold til NEK 399) hos kunde (ute eller inne) så kan blokkmelding benyttes. Alle anleggene tilhører samme installasjon.
For å opprette en blokkmelding velges "Flere måleranlegg" når det opprettes nye melding.
Hoved/mormelding representerer installasjonen, ikke et anlegg (måler).
Eksempel: Skal bygge 10 leiligheter og 1 fellesanlegg. Da skal det opprettes 11 anlegg (anleggsmeldinger).
Hvert anlegg ferdigmeldes hver for seg. Når siste anlegget blir ferdigstilt så endres status på hovedmeldingen til Ferdigmelding.
Endre dato ønskes utført på flere anleggsmeldinger:
- Trykk på Rediger melding.
- Huk av anleggsmeldingene i anleggsoversikten som det skal endres på.
- Trykk på Endre felter.
- En blank anleggsmelding dukker opp.
- Legg inn ny dato (velg i minikalender) i Ønskes utført
- Trykk Lagre & Lukk.
-
Finn kunde/eier
Ved meldinger på eksisterende anlegg med aktiv kunde, bruk «Søk anlegg» for å fylle ut kunde og tekniske data.
Navn på kunde og eier kan ikke legges inn manuelt, det må søkes opp fra Folkeregisteret/Enhetsregisteret.
Velg først om kunde/eier er privat person eller firma.
Trykk på Finn kunde / Finn eierFor privatkunder søker man med etternavn, fornavn og fødselsdato. Husk at formatet på fødselsdato må være dd.mm.åååå.
Dersom søket ikke returnerer noe resultat og kunden har et mellomnavn, kan man forsøke å fjerne eller legge til dette i «fornavn»-feltet og søke på nytt.For firma søker man etter organisasjonsnummeret. Ved hjelp av Brønnøysundregistrene (www.brreg.no) kan man finne foretak/selskap og kopiere over nummeret inn i dialogboksen. Husk at formatet må være uten mellomrom.
-
Søke opp eksisterende anlegg
På eksisterende anlegg kan det legges inn målernummer (det som står på strømregning - alle sifre må legges inn) når det opprettes ny melding. Dette gjelder både enkeltmeldinger og blokkmeldinger. Da vil meldingen automatisk bli fylt ut med kunde, adresseopplysninger og noe tekniske data. Eierdata blir foreløpig ikke overført ved søk anlegg på grunn av manglende oppdatering av eierdata i kundesystem.
Dersom det skal sendes melding på flere eksisterende anlegg i samme installasjon hukes det av for "inkluder sidestilte anlegg" når det skal søkes opp anlegg. Da vil det komme en liste der det kan hukes av på alle eller noen anlegg. Her vises bare målernummeret, så målernummeret det skal sendes melding på må være kjent på forhånd.
PS: Det vil også bli listet opp anlegg som ikke lengre er i bruk. Er måler tatt ned vises ikke målernummeret.
-
Elsmartkart
I meldingene er det en fane for kart. Kartet er basert på Statens kartverk og nettobjekter fra lavspentnettet.
Adresseinformasjon i meldingen utleder plassering i kartet, men en kan søke eller panorere i kartet.
For å få frem informasjon om nettobjekter: Høyreklikk og trykk på Vis informasjon. Det er viktig å være nøye med hvor markøren befinner seg når det høyreklikkes. Alternativet er å trykke på blått ikon for Info, deretter markere et område i kartet. Vær oppmerksom på at det ofte blir markert mange objekter (må bla gjennom objektene i dialogboksen).
Kabelskap viser bl.a om sikringer kan betjenes av elektroinstallatør og kursfortegnelse.
Kabel/line viser bl.a. type kabel og spenning.Kundepunkt viser bl.a. kortslutningsverdier.
-
Autogodkjenning av forhåndsmeldinger
Forhåndsmeldinger av typen "Arbeid i målerpunkt" og "Endring av OV/MV" kan bli automatisk godkjent basert på en rekke kriterier, les mer her.