Hvis lyset er borte hos flere naboer er det sannsynlig at det er feil i nettet utenfor boligen din. Hvis strømmen kun har gått hos deg kan det være feil på ditt elektriske anlegg.
Dersom du er strømløs er det enten et feil på ditt elektriske anlegg eller feil i nettet utenfor din bolig.
Dersom det er registrert et strømbrudd i ditt område jobber vi med å lokalisere feilen og utbedre denne. Du kan klikke deg inn på det berørte området for å se mer informasjon om status eller forventet feilrettingstid.
Dersom det ikke er registrert strømbrudd i ditt område og du har mistet strømmen er det fint om du ringer vår døgnåpne feilmeldingstelefon på 35 51 89 91 med informasjon.
Strømmen har kun gått hos meg
- Kontroller at hovedsikringer og jordfeilbrytere er intakte.
- Kontroller at inntakssikringer er intakte. Disse er vanligvis plassert på loftet eller kjeller, avhengig av om du har luftledning eller kabel inn til huset.
- Hvis noe av dette har slått ut er det sannsynlig at det er feil på ditt anlegg. Du må kontakte en elektriker.
- Hvis alt er i orden med ditt anlegg kan du som bor i Vestfold, Grenland, Hjartdal eller Svelvik ringe Ledes feilmeldingstelefon på 35 51 89 91. Vi gjør oppmerksom på at du faktureres for montørkostnader dersom det viser seg at feilen likevel er i ditt eget anlegg.
Det er kun strøm i deler av huset
Hvis du opplever at lysene gløder eller deler av huset er strømløst:
- Kontroller at hovedsikringer og inntakssikringer er intakte.
- Hvis alt er i orden med ditt anlegg kan du ringe feilmeldingstelefonen på 35 51 89 91.
Jordfeilbryteren har slått ut
Forsøk å koble inn jordfeilbryteren. Dersom dette ikke fungerer er det feil på ditt anlegg. Dette er ikke Lede sitt ansvar å utbedre. For feilsøking kan du prøve følgende:
- Ta ut/koble ut alle kurssikringer
- Kontroller hovedsikringer
- Koble inn jordfeilbryteren
- Koble inn en og en kurssikring
- Jordfeilbryteren slår ut når kurssikringen det er feil på kobles inn
- Koble ut kursen som fører til at jordfeilbryteren faller og koble inn jordfeilbryteren igjen
- Nå er videre feilsøking begrenset til en kurs. Det kan være feil på et apparat tilknyttet kursen. Koble fra alle apparater og legg inn kursen. Prøv å sette inn ett og ett apparat. Når jordfeilbryteren faller har du funnet apparatet det er feil på. Du kan eventuelt kontakte en elektriker.
Feilmeldingstelefon
For at Lede skal kunne utbedre feil i strømnettet er vi avhengig av at kunder gir oss tilbakemelding slik at feilen kan bli rettet.
Det er viktig at vi blir varslet dersom et tre ligger over strømlinjen eller strømlinjen ligger i bakken, ved gnister, røyk eller smell. Vi er takknemlig for å få beskjed på vår feilmeldingstelefon 35 51 89 91.
Utgifter til feilsøking i eget anlegg
Lede dekker ikke hjelp til feilsøking i kundens eget anlegg. Unntaket er hvis du har meldt fra om feil til vår feilmeldingstelefon og vi har bedt deg om å kontakte en installatør for å utelukke feil i eget anlegg. Hvis det allikevel viser seg at feilen skyldes forhold i Ledes nett kan du søke om å få dekket kostnadene du har hatt for feilsøkingen. Dette gjør du på Min side. Vi dekker ikke annet arbeid utført av elektriker ut over feilsøking.
-
Hva gjør jeg dersom jordfeilbryteren har slått ut?
Forsøk å koble inn jordfeilbryteren. Dersom dette ikke fungerer er det mest sannsynlig feil på ditt anlegg og du må kontakte en elektriker.
Les mer om jordfeil og hvordan du feilsøker på egenhånd her.
Du finner også informasjon om jordfeil på www.elsikkerhetsportalen.no.
-
Det er en jordfeil utenfor min bolig. Hvem skal jeg melde fra til?
Oppdager eller mistenker du jordfeil i det elektriske anlegget bør du kontakte en godkjent elektriker så snart som mulig.
Du finner også informasjon om jordfeil på www.elsikkerhetsportalen.no
-
Jeg er strømløs grunnet en feil. Når får jeg strømmen tilbake?
Informasjon finner du i avbruddsoversikten.
Zoom deg inn på ditt område og trykk på feilen. Der finner du estimert sluttidspunkt.
Du kan også ringe feilmeldingstelefonen på 35 51 89 91.
-
Har jeg krav på kompensasjon ved strømbrudd?
Du har krav på kompensasjon dersom du har hatt sammenhengende strømbrudd på mer enn 12 timer. Dette får du utbetalt automatisk og trenger ikke å søke om dette selv.
-
Jeg har husdyr og kan derfor ikke være uten strøm. Kommer dere med aggregat til meg?
Dersom driften er avhengig av strøm for å ivareta dyrenes behov på en forsvarlig måte har landbruket krav til eget aggregat eller at det er mulig å skaffe aggregat innen rimelig tid. Nettselskapet er ikke ansvarlig for å stille med aggregat.
Du kan lese mer om eget ansvar ved dyrehold på lovdata.no
Der finner du "Forskrift om hold av storfe", "Forskrift om velferd for småfe", "Forskrift om velferd for hest", "Forskrift om hold av svin" og "Forskrift om hold av høns og kalkun"
-
Det henger et tre over ledningene. Hvem skal jeg melde fra til?
Kontakt oss på 35 51 89 91. Dersom det er ledninger som ligger i bakken kan disse være strømførende.
-
Hva gjør jeg dersom det kun er strøm i deler av huset og det blinker/gløder i lysene?
Kontroller at inntakssikringer og hovedsikringer er intakte. Dersom de er intakte, kontakt oss på 35 51 89 91.