De aller fleste av våre kunder har nå fått ny måler og trenger derfor ikke lese av. Mottar du varsel om måleravlesning per sms må du fortsatt lese av måleren selv. Varsel sendes i slutten av hver måned.
Vi kan sende deg påminnelse på sms når det er tid for å lese av måleren. Du mottar en melding som du skal besvare med kun målerstand. Enkelt og greit når du står foran sikringsskapet. Sms- påminnelsen vil komme fra et 16 sifret nummer som starter med 2258. Har du flere målere vil du motta en sms for hver måler. Målernummeret oppgis i sms. pass derfor på at du svarer på riktig melding.
På Min side kan du enkelt velge hvilket mobilnummer vi skal sende påminnelse til. Du kan også registrere målerstand på Min side.
Hvorfor må man lese av?
Inntil du har fått ny måler med automatisk avlesning må du lese av selv for at fakturaen skal bli korrekt. Vi bruker innsendte avlesninger i perioden 25.-1. i hver måned som grunnlag. Uten måleravlesning vet vi ikke hvor mye strøm du har brukt og benytter da tidligere forbruk som grunnlag. På fakturaen fremkommer dette som "stipulert". Har du glemt å lese av en måned er ikke dette noen krise, da forbruket vil justere seg ved neste innsending av måleravlesning. Glemmer du å lese av over tid, kan dette imidlertid gjøre større utslag. Vår anbefaling er derfor å lese av hver gang du får påminnelse fra oss.
Har du ikke mulighet til å lese av?
Hvis du er bortreist eller ikke bruker strøm i en periode er det allikevel viktig at du sender inn måleravlesning. Les av før du reiser bort og når du kommer tilbake. Stenger du av strømmen på hytta kan du sende inn samme målerstand frem til du tar hytta i bruk igjen. Mottar vi ikke måleravlesning beregner vi et forbruk.
Årsavregning
Noen ganger har vi behov for måleravlesning utenom avlesningsperiodene eller på en bestemt dato. Et eksempel er ved årsskifte. Da må vi ha målerstand akkurat den 1.januar. Dersom du har lest av før eller etter beregner vi en målerstand den 1.
-
Jeg har sendt inn måleravlesning på sms, men har ikke fått bekreftelse. Hvorfor det?
Mest sannsynlig er det en forsinkelse i sms- systemet. Har du ikke fått bekreftelse innen dagen etter, kan du sjekke om din avlesning er registrert på Min side. Er den ikke registrert er det fint om du tar kontakt med oss.
-
Jeg har bedt om påminnelse om måleravlesning via sms, men får det ikke. Hvorfor da?
Vi er kjent med at enkelte mobiloperatører ikke kan motta sms fra 16 sifret nummer. Sjekk med din mobiloperatør.
-
Hva gjør jeg for å registrere måleravlesning for flere kundeummer?
Du kan registrere avlesning for flere kundenummer på Min Side. Du må logge inn på nytt for hvert kundenummer. Hvis ditt mobilnummer er registrert på flere abonnement kan du velge mellom disse når du logger deg inn på Min side.
-
Når får jeg varsel om å lese av strømmåleren?
Måleren skal leses av i perioden 25. - 1. i hver måned, og du kan registrere din avlesning når som helst i denne perioden. Vi sender deg varsel noen dager før "siste frist".