Lede fakturerer nettleien hver måned. Hvis din strømleverandør sender felles faktura på nettleie og strøm får du fakturaen fra dem. Har du spørsmål om fakturaen eller ønsker betalingsutsettelse kontakter du den som har sendt deg fakturaen.
Nettleie, strøm og leveringsplikt
Nettleie betaler du til Lede for å være tilknyttet strømnettet og få "fraktet" strømmen hjem til deg. I tillegg til nettleien, kjøper du strøm fra den strømleverandøren du ønsker. Du kan sammenligne ulike priser på strompris.no. Hvis ikke du har avtale med en strømleverandør får du noe som kalles leveringspliktig strøm fra Lede. Leveringspliktig strøm er en midlertidig ordning og er dyrere enn en vanlig strømavtale.
Flere strømleverandører sender faktura på vegne av Lede og du får dermed nettleie og strøm på samme faktura.
Klikk her for oversikt over strømleverandører som tilbyr dette.
Nettleien består av flere deler
- Fastbeløp
- Pris per kWh
- Offentlige avgifter
Les mer om nettleieprisene her.
Fakturabeløpet vil variere
Beløpet på fakturaen vil variere med hvor mye strøm du bruker. For at fakturaen skal bli riktig må vi derfor vite hvor mye strøm du har brukt. Vi sender deg en påminnelse når du må lese av strømmåleren. Leser du ikke av, beregner vi en målerstand basert på ditt tidligere forbruk. Alle våre kunder skal få automatisk strømmåler innen 2019 og da slipper du å lese av strømmåleren.
Betaling fra utlandet
Når du betaler fra utlandet trenger du disse opplysningene:
- Kontonummer:8150 16 42150
- IBAN: NO5181501642150
- SWIFT: DABANO22
Vær oppmerksom på
Det er viktig at vi har korrekt postadresse til deg selv om du har elektronisk faktura. Du kan enkelt oppdatere dine kundeopplysninger på Min side. Dersom du ikke har valgt en elektronisk løsning sendes fakturaene i posten. Betalingspåminnelser sendes alltid per post.
-
Hvordan får jeg strøm og nettleie på samme faktura?
Flere stømleverandører sender faktura på vegne av Lede og du får dermed nettleie og strøm på samme faktura. Du må kontakte en strømleverandør som tilbyr dette og oversikt finner du her.
-
Hvorfor får jeg ikke lenger faktura fra dere?
Flere strømleverandører sender faktura på vegne av Lede og du får dermed nettleie og strøm på samme faktura. Dersom din stømleverandør tilbyr dette, vil du ikke lenger motta faktura direkte fra oss.
-
Hvor kan jeg få tak i en kopi av fakturaen?
Du finner kopi av dine nettleiefakturaer på Min side.
Har du en strømleverandør som sendes felles faktura på nettleie og strøm, må du kontakte strømleverandøren for kopi av faktura.
-
Jeg har spørsmål til faktura, hvor kan jeg få hjelp?
Det kommer an på hvem som har sendt deg fakturaen. Hvis Lede har sendt deg fakturaen tar du kontakt med oss på 35 51 89 90 eller kundeservice@lede.no. Hvis du har mottatt faktura fra din strømleverandør må du kontakte dem.
-
Kan dere sende meg faktura på e-post?
Ja, det kan vi, så sant du ikke har eFakturaavtale. Ta kontakt med oss på 35 51 89 90 eller kundeservice@lede.no, så ordner vi dette for deg.
Faktura sendes som pdf-vedlegg til din e-post. Du må selv registrere betalingsinformasjonen i nettbanken. Bytter du e-postadresse må du huske å gi oss beskjed.
-
Kan jeg utsette eller dele opp betalingen?
Du kan selv registrere betalingsutsettelse på Min side. Betaling kan utsettes maks 30 dager og du kan selv dele opp beløpet innenfor dette tidsrommet.
-
Hvorfor sender dere fakturaen min til Vipps?
Lede sender per i dag ikke faktura i Vipps, men hvis du har eFaktura vil denne også være synlig i Vipps-appen din. Du velger selv om du vil betale fakturaen i Vipps eller i nettbanken.
Hvis du får strøm og nettleie på samme faktura er det strømleverandøren din som sender og svarer på spørsmål om fakturaen.
-
Jeg skal bytte bank, må dere ha beskjed da?
Vi trenger ikke beskjed når du bytter bank, men vær oppmerksom på at du må opprette ny eFaktura- og/eller avtalegiro med den nye banken.
-
Hvorfor får jeg purregebyr?
Hvis ikke faktura blir betalt innen forfallsdato, sender vi en betalingspåminnelse. Da legges det til et purregebyr på neste faktura.
-
Kan jeg endre forfallsdatoen permanent?
Nei, det er det ikke anledning til. Normalt er forfallsdato i slutten av hver måned.
-
Koster det noe å utsette betalingen?
Når du utsetter betalingen må du betale rente på det beløpet som betales etter opprinnelig forfall. Rentesatsen følger satsene som er fastsatt av Finansdepartementet, og rentene legges til på neste faktura.
-
Hvordan får jeg avtalegiro?
Du kan opprette Avtalegiro i nettbanken eller ved å kontakte banken din. Når det er gjort vil banken din sørge for å trekke fakturabeløpet fra din konto på forfallsdato.
-
Hvorfor har dere sendt fakturaen til Digipost?
Som Digipostbruker har du akseptert å få tilsendt post elektronisk. Har du ikke valgt eFaktura eller e-postfaktura vil fakturaen derfor sendes til din digitale postkasse og ikke til din fysiske postkasse.
Vi anbefaler at du ber Digipost sende deg e-post eller sms når du får post i din digitale postkasse. Dermed unngår du å gå glipp av viktig post.
Ønsker du ikke å få faktura i din digitale postkasse kan du i stedet opprette eFaktura eller be om at vi sender den til din e-postadresse.
-
Kan jeg få eFaktura fra dere?
Ja, det kan du. Når du betaler faktura i nettbanken, får du spørsmål om du vil opprette eFaktura. Svar ja og du er i gang. Neste faktura sendes ferdig utfylt til nettbanken din, og du må kun bekrefte betalingen der. Enklere blir det ikke.
-
Jeg glemte å lese av måleren og dere har fakturert feil forbruk. Kan jeg få ny faktura?
Send inn din riktige målerstand nå, så blir forbruket korrigert på neste faktura.
-
Hvor ofte kommer fakturaen?
Vi sender ut faktura en gang i måneden og du mottar denne midt i måneden. Forfallsdato er i slutten av måneden.