Skal du flytte må du huske å si opp eller bestille nettleie og strømavtale. Ta kontakt med din strømleverandør som ordner dette for deg. De svarer også på spørsmål om faktura, forbruk og priser.
Din strømleverandør ordner alt for deg når du skal flytte. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.
Kan jeg kontakte Lede for å melde flytting?
I 2019 ble det innført nye regler for bestilling og oppsigelse av strøm/nettleie. Endringene kommer som følge av innføring av Elhub. Det er strømleverandørene som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement, samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser.
Du finner oversikt over strømleverandører og avtaler på strompris.no.
Skillet mellom hvilke oppgaver strømleverandørene skal ha og hvilke oppgaver nettselskapet skal utføre ble enda tydeligere med innføringen av Elhub.
Ta kontakt med strømleverandøren din når du:
-
Skal melde flytting, bestille eller si opp strømabonnement (herunder nettleie). Strømleverandøren registrerer endringene og melder fra til nettselskapet.
-
Ønsker en forklaring på fakturaen din (strøm/nettleie) og informasjon om priser og fakturert forbruk
-
Vil be om betalingsutsettelse
-
Skal melde fra om ny adresse for strømfaktura
Ta kontakt med Lede når du skal:
-
Melde fra om feil eller farlige forhold i strømnettet
-
Flytte strømledning/inntakskabel eller koble fra strømmen
-
Knytte nybygg til strømnettet
-
Øke kapasiteten på det elektriske anlegget (bytte fra 1-fase til 3-fase)
Hva er Elhub?
Elhub er et sentralt IT-system som skal understøtte og effektivisere markedsprosesser som strømsalg, innflytting/utflytting, opphør og lignende i det norske kraftmarkedet. Nettselskapene har i oppgave å sende inn alle timesverdier (strømforbruket) til Elhub innen klokken 07.00 for forrige bruksdøgn. Innen kl 09:00 vil timesverdiene være tilgjengelige for deg og din strømleverandør.
Elhub innlogging
For deg som strømkunde er det tilrettelagt en løsning der du selv skal kunne logge inn på Elhub og se dine målerverdier og annen informasjon.
-
Ingen skal flytte inn etter meg, hva gjør jeg?
Hvis du leier, må du sjekke om din huseier skal overta abonnementet eller om strømmen skal stenges. Kontakt vårt kundesenter i god tid før ønsket stenging. Noen målere må vi fysisk ut for å stenge og da trenger vi navn og telefonnummer til en kontaktperson med nøkkel. Oppgi dette når du bestiller stengng.
Det er viktig at huseier er klar over faren for frostsprengning av for eksempel vannrør ved stenging av strøm, og dermed varme, i den kalde årstiden.
-
Koster det noe å åpne en stengt strømmåler?
Nei, normalt ikke. Det kan ta inntil 5 virkedager å åpne strømmen. Ta derfor kontakt med oss i god tid. Dersom du kun stenger strømmen for en kort periode (opptil 12 måneder) og skal gjenåpne i samme navn må du betale et åpningsgebyr. Kontakt oss for avtale.
-
Jeg har flyttet, hvem skal jeg gi beskjed til?
Du kan kontakte din strømleverandør. De gir beskjed til oss om bestilling og oppsigelser.
-
Jeg har glemt å si i fra at jeg har flyttet, hva gjør jeg?
Kontakt din strømleverandør så raskt som mulig. De gir beskjed til oss om bestilling og oppsigelser.