15. oktober er den store elsikkerhetsdagen. Denne datoen hvert år oppfordres alle som eier eller bruker et elektrisk anlegg om å gjennomføre en digital kontroll for å oppdage feil eller mangler. I fjor ble det oppdaget flere hundre feil i boliger i Vestfold og Telemark.

– Punktene i egenkontrollen er ment for alle til å kontrollere, og den kan avdekke påbegynnende varmgang og i beste fall avverge en brann. Punktene i egenkontrollen er basert på hva som erfaringsmessig fører til varmgang og brann, opplyser avdelingsleder for Det lokale Eltilsyn (DLE) i nettselskapet Lede, Christian Heyerdahl.

Kontrollen kan tas enkelt på www.elsikkerhetsdagen.no hele året.

Elsikkerhetskontrollen tar blant annet for seg lading av elbil, støpsel ved varmtvannstank, bruk av skjøteledninger og test av jordfeilbryter i sikringsskapet.

Alle svarene som blir sendt inn bruker Det lokale Eltilsyn (DLE) til en kartlegging av de hyppigste farer i hjemmet, for å kunne rette elsikkerhetsinformasjon mot de områdene der det trengs mest.

Oppdaget flere hundre feil

I fjor mottok Lede 7484 resultater av gjennomført kontroll. Undersøkelsen avdekket at over 728 nettkunder i Vestfold og Telemark hadde tegn til varmgang ved støpsel til varmtvannstank eller andre energikrevende hvitevarer. Varmgang kan i verste fall føre til brann.

– Dersom man oppdager tegn til varmgang ved slikt utstyr, må utstyret frakobles og utbedres. Kontakt en autorisert elektriker om du er usikker, oppfordrer Heyerdahl.

De siste årene har det vært en økning i branner der elsparkesykler har vært involvert.

– Trenden med brann i elsparkesykler er dessverre økende, og skjer ofte i sammenheng med lading. Dette kan være som følge av «heftig» bruk utendørs som kan skade batteriene. «Heftig» bruk kan også relateres til normal bruk, som rystelser forårsaket av mye ferdsel på brostein og/eller veikanter osv. En brann i en slik batteripakke er tilnærmet umulig å slukke, og brannen er eksplosjonsartet. Den må rett og slett brenne seg selv ut.

Kan vinne premier

Under årets markering av Elsikkerhetsdagen blir rundt 156 000 av Ledes nettkunder invitert til å gjennomføre en egenkontroll av sitt elektriske anlegg.

Svarer du på alle spørsmålene i løpet av kampanjeperioden (fra 15. september til 31. oktober) kan du vinne fine premier. Hvert år trekker vi ut nye, heldige vinnere!

Testen som vi oppfordrer alle til å ta, består av noen få, men viktige sjekkpunkt. Du vil ikke trenge lang tid på å besvare dem, det er enkle spørsmål.

Fjorårets resultater:

• Antall varmtvannsberedere med støpsel med tegn til varmgang: 373