Har du hatt kostnader eller tap grunnet feil i strømnettet? Her finner du all viktig informasjon om erstatning, krav, dokumentasjon og klagemuligheter.
Har du hatt økonomisk tap som følge av feil i Ledes nett? Ta først kontakt med ditt forsikringsselskap for raskest oppgjør. Forsikringsselskapet kan kreve regress fra Lede.
Ønsker du likevel å søke erstatning direkte fra Lede, gjøres dette via Skadeskjema på Min side.
Privatkunder som opplever strømbrudd over 12 timer får kompensasjon automatisk. Ingen søknad er nødvendig. Dette utbetales automatisk til kundene som har krav på det, etter gitte satser, og det er ikke nødvendig å søke om kompensasjonen. Les mer om ordningen her.
Når har du krav på erstatning?
Nettselskapets erstatningsansvar er regulert av:
- Fornybar Norges standard nettleieavtale for forbrukerkunder jf Forbrukerkjøpsloven § 34
- Fornybar Norges standard nettleieavtale for næringskunder
For å ha krav på erstatning må tre vilkår være oppfylt:
- Ansvarsgrunnlag – Nettselskapet må ha handlet uforsvarlig (næringskunder) eller hatt kontroll over feilen (forbrukerkunder).
- Økonomisk tap – Tapet må være dokumentert og kunne måles i kroner.
- Årsakssammenheng – Feilen må ha direkte sammenheng med skaden.Krav til dokumentasjon
Erstatning gjelder direkte tap og må dokumenteres med kvitteringer. Indirekte tap (som tapt inntekt) erstattes kun ved grov uaktsomhet. Ikke kast skadede gjenstander før saken er ferdig behandlet.
Utgifter til feilsøking i eget anlegg
Som kunde er du ansvarlig for kontroll av ditt elektriske anlegg. Lede dekker ikke feilsøking i kundens anlegg, med mindre du har meldt feilen til oss og blitt bedt om å kontakte en installatør for å utelukke feil i eget anlegg. Hvis feilen skyldes Ledes nett, kan du søke om å få dekket kostnadene på Min side. Vi dekker ikke annet elektrikerarbeid utover feilsøking.
Plikt til å begrense skadeomfanget
Du er selv ansvarlig for å begrense skader, for eksempel ved å flytte frysevarer hvis fryseboksen ryker. Gjør du ikke dette kan erstatningen reduseres. Kunder med høy strømavhengighet må selv sikre alternative løsninger.
Reklamasjonsfrist
For å ha krav på erstatning må du gi beskjed til Lede innen rimelig tid. Vanligvis må du melde fra innen 2 måneder etter at du oppdaget feilen eller skaden. Senest må du reklamere innen 2 år. Hvis det har gått mer enn 3 år siden skaden oppstod, kan kravet være foreldet.
Klagemulighet
Avslag kan klages inn til Elklagenemnda for forbrukerkunder.