Skal du flytte må du huske å si opp eller bestille nettleie og strømavtale. Ta kontakt med din strømleverandør som ordner dette for deg. Dette gjelder også hvis du skal overføre avtalen til noen andre.
Din strømleverandør ordner alt for deg når du skal flytte eller endre avtalen. Husk å gi beskjed så raskt som mulig for å unngå at du betaler for en bolig du har flyttet fra.
Du finner oversikt over strømleverandører og avtaler på strompris.no.
Hvorfor kan ikke Lede ordne dette for meg?
I 2019 ble det innført nye regler for bestilling og oppsigelse av strøm/nettleie. Endringene kom som følge av innføring av Elhub. Det er strømleverandørene som skal utføre oppgaver knyttet til flytting og endring av strømabonnement, samt svare på spørsmål om faktura, forbruk og priser.
Ta kontakt med strømleverandøren din når du:
-
Skal melde flytting, bestille eller si opp strømabonnement (herunder nettleie). Strømleverandøren registrerer endringene og melder fra til nettselskapet.
-
Ønsker en forklaring på fakturaen din (strøm/nettleie) og informasjon om priser og fakturert forbruk
-
Vil be om betalingsutsettelse
-
Skal melde fra om ny adresse for strømfaktura
Ta kontakt med Lede når du skal:
-
Melde fra om feil eller farlige forhold i strømnettet
-
Flytte strømledning/inntakskabel eller koble fra strømmen
-
Knytte nybygg til strømnettet
-
Øke kapasiteten på det elektriske anlegget (bytte fra 1-fase til 3-fase)
-
Dersom du ikke har en strømleverandør, men har leveringspliktig strøm fra Lede, er det oss du skal kontakte vedrørende flytting og fakturaspørsmål. Skal du flytte kan du melde dette via Min side, så slipper du å stø i kø til kundeservice.
-
Koster det noe å åpne en stengt strømmåler?
Nei, normalt ikke. Det kan ta inntil 5 virkedager å åpne strømmen. Ta derfor kontakt med oss i god tid. Kontakt oss for avtale.
-
Ingen skal flytte inn etter meg, hva gjør jeg?
Hvis du leier, må du sjekke om din huseier skal overta abonnementet eller om strømmen skal stenges. Kontakt vårt kundesenter i god tid før ønsket stenging. Noen målere må vi fysisk ut for å stenge og da trenger vi navn og telefonnummer til en kontaktperson med nøkkel. Oppgi dette når du bestiller stengng.
Det er viktig at huseier er klar over faren for frostsprengning av for eksempel vannrør ved stenging av strøm, og dermed varme, i den kalde årstiden.
-
Jeg har flyttet, hvem skal jeg gi beskjed til?
Du kan kontakte din strømleverandør. De gir beskjed til oss om bestilling og oppsigelser.
-
Jeg har glemt å si i fra at jeg har flyttet, hva gjør jeg?
Kontakt din strømleverandør så raskt som mulig. De gir beskjed til oss om bestilling og oppsigelser.