Her finner du nyttig informasjon om faktura, strømstøtte og andre vanlige spørsmål knyttet til betaling.
Nettleien er en betaling til Lede for å være koblet til strømnettet og få levert strøm hjem til deg.
Selv om vi fakturerer nettleien, er det mange strømleverandører som sender én samlet faktura som inkluderer både nettleien og strømforbruket ditt. Dette kalles gjennomfakturering. Med gjennomfakturering trenger du bare å forholde deg til én faktura. Hvis du har fått en slik felles faktura, må du kontakte strømleverandøren din hvis du har spørsmål om fakturaen.
Logg deg inn på «Min side» eller last ned appen vår for full oversikt over forbruk og fakturering av din nettleie.
Nettleien består av flere elementer, og vi vet det kan være utfordrende å forstå hva du betaler for. Derfor har vi laget en digital fakturaforklaring for deg som privatkunde.
Strøm og leveringsplikt
I tillegg til nettleien, kjøper du strøm fra den strømleverandøren du ønsker. Du kan sammenligne ulike priser på forbrukerrådets side strompris.no. Hvis du ikke har avtale med en strømleverandør får du leveringspliktig strøm fra Lede. Leveringspliktig strøm er en midlertidig ordning og er dyrere enn en vanlig strømavtale.
Les mer om priser på leveringspliktig strøm her.
Strømstøtte
I desember 2021 innførte regjeringen en midlertidig kompensasjonsordning for høye strømpriser. Ordningen er foreløpig forlenget ut 2025. Støtten gjelder for alle private husholdninger, sameier og borettslag (også fellesmålte).
Støtten trekkes automatisk fra nettleiefakturaen.
På «Min side» kan du finne detaljert beregning av din strømstøtte, time for time. Du kan også enkelt endre kontonummer for utbetaling.
Avtalegiro og eFaktura
Med Avtalegiro trekkes fakturabeløpet automatisk fra din konto på forfallsdato. Avtalegiro oppretter du i nettbanken din, eller ved å kontakte banken din.
Vi sender fakturaen som eFaktura hvis du har sagt ja til det i nettbanken din. Hvis du ikke bruker eFaktura, kan vi sende den til din digitale postkasse, på e-post, eller som vanlig post i posten.
Betalingsutsettelse
Hvis du har fått nettleiefaktura direkte fra oss kan du be om betalingsutsettelse på Min side.
Hvis du får faktura direkte fra strømlevereandøren din må du kontakte dem for betalingsutsettelse.
Betaling fra utlandet
Når du betaler fra utlandet trenger du disse opplysningene:
- Kontonummer: 8150 16 42150
- IBAN: NO5181501642150
- SWIFT: DABANO22
-
For deg som ikke har AMS-måler
Når du registrerer en målerstand den 1. hver måned blir forbruket du har registrert omregnet til et timesforbruk for hele måneden. Det er Elhub som utfører beregningen og vi har ingen påvirkning på denne. På denne måten blir nettleien beregnet på samme måte for alle. Du plasseres inn i et kapasitetstrinn som bestemmer hvor mye du skal betale i kapasitetsledd (tidligere fastbeløp) ut fra de tre høyeste døgnmaksene.