Til innhold
  • Kunde
  • Strømstans
  • Bygge, grave, rive
  • Proff
  • Kontakt
Søk
En
13 Min side
13 Min side
  • Kunde
    • Ofte stilte spørsmål
      • AMS
      • Bygge, grave, rive
      • Faktura
      • Flytting
      • Melde strømbrudd
      • Måleravlesning
      • Planlagte strømstanser
En
  • Forside
  • Kunde
  • Ofte stilte spørsmål
  • AMS

Spørsmål og svar - AMS

  • Skal måleren på hytta også byttes?

    Ja, alle målere skal byttes. På hytter der sikringsskap/eksisterende måler er på utsiden trenger du ikke å være til stede. På hytter som har sikringsskap innendørs må du sørge for at montøren får tilgang. Dette kan skje enten ved at du selv er til stede eller gir andre fullmakt til å ta i mot montøren. Kontakt oss på 35518990 eller kundeservice@lede.no for å avtale tidspunkt. 

  • Blir strømregningen dyrere når jeg får ny måler?

    Det er ingen kostnader i forbindelse med målerbytte. Det er foreløpig lik pris gjennom døgnet på nettleien, men muligheten for å variere prisen ligger der. Sjekk med din strømleverandør hva som gjelder for din strømavtale.

    Det er imidlertid ikke slik at det er strømleverandøren som bestemmer prisen. Dette styres av tilbud og etterspørsel. Som regel er strømprisen høyest når vi bruker mest strøm, og når forbrukerne flytter forbruk bort fra de timene prisene er høyest, reduserer de også belastningen på strømnettet. Dette fører til at prisene ikke blir så høye som de ellers kunne blitt. På denne måten skal den nye teknologien bidra til å kutte pristoppene.

  • Hvordan fungerer AMS-målerne?

    Målerne bruker radiokommunikasjon for å overføre måledataene. Overføringen skjer altså trådløst til en innsamlingsenhet som er montert ved en av våre nettstasjoner. Hver enkelt måler fungerer også som et antennepunkt som kan sende dataene videre til innsamlingsenheten hvis dekningen i området er dårlig. Innsamlingsenheten overfører dataene videre via mobilnettet til sentralsystemet hos Lede. Der behandles dataene og gjøres tilgjengelig for kundene via Min side.

    I områder med svært spredt bebyggelse eller dårlige radioforhold kan det være aktuelt å bruke mobilnettet til kommunikasjonen.

  • Kan jeg få fritak?

    Alle skal bytte måler. Dersom du mener AMS-måleren medfører helsemessige plager, kan du søke fritak. Det er et krav om dokumentasjon fra lege eller psykolog som bekrefter at fritak er riktig tiltak for å redusere helseplager for deg. Alle søknader vil bli behandlet individuelt. Et eventuelt fritak vil kun gjelde for søkers egen boenhet.

    Dokumentasjon kan sendes Kundeservice@lede.no eller per post til Lede, Postboks 80, 3901 Porsgrunn. Dokumentasjon blir slettet når søknaden er behandlet. Legeerklæring kan også fremvises til montør ved besøk for målerbytte eller uttak av kommmunikasjonsenhet. 

    Ved innvilget fritak vil vi installere en måler uten kommunikasjonsenhet hos deg. Lede er hvert år pålagt å kontrollere et visst antall av alle måletyper vi har i drift ute hos kundene våre. Da tas et statistisk utvalg av målertypen ned og sendes til et akkreditert laboratorium for kontroll. Hvis du beholder din nåværende måler vil den raskt bli plukket ut til en slik kontroll - og da uansett bli byttet ut med en annen måler.

  • Jeg har gammel måler, hvordan får jeg ny?

    Ta kontakt med oss på 35 51 89 90  eller kundeservice@lede.no så avtaler vi en tid som passer for deg. 

  • Hva er HAN-porten og hva kan den brukes til?

    HAN-porten (Home Area Network) er et grensesnitt som kan gi strømkunder tilgang til relevant informasjon om eget forbruk. Det er flere tjenesteleverandører og kraftleverandører som leverer tjenester basert på data fra HAN-porten. Lede  har ikke oversikt over alle tilbydere og selger ikke denne tjenesten. Kunder bestemmer selv om de vil ta i bruk denne type tjenester, og logger da inn på Min Side hvor man åpner HAN-porten ved bruk av BankID. 

  • Kan jeg bytte nettleverandør?

    Nei. Du kan bytte strømleverandør, men ikke nettleverandør. Du er tilknyttet strømnettet gjennom ditt lokale nettselskap som sørger for at strømmen kommer frem til deg.

  • Stråler målerne?

    Alle elektriske installasjoner skaper et elektromagnetisk felt, også målerne. Feltet er imidlertid svakt, og når måleren i tillegg er plassert i et metallskap (sikringsskapet) reduseres dette betraktelig. Målerne benytter radiosignaler for å sende inn forbruket. Signalene er svake og kortvarige, og strålingen ligger langt under de anbefalte grenseverdiene. Både Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet er tydelige på at målerne ikke medfører noen helsefare. Les mer om dette hos Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet.

  • Hvordan kan jeg følge med på og styre forbruket mitt?

    Du kan følge med på strømforbruket ditt via Min side (link til Min side). Innen kl 07:00 på morgenen vil du se hvor mye strøm du brukte dagen før, time for time. Her får du også oversikt over strømforbruket ditt flere år tilbake i tid.

    Det er per i dag ikke mulig å koble utstyr for overvåking og styring av strømforbruk til måleren hvis du ønsker det, men vi forventer at det kan gjøres i 2019. Utstyr kan kobles til måleren via en såkalt HAN-kontakt og du kan for eksempel fjernstyre varme og lys i huset fra et panel eller fra mobiltelefonen din. Skagerak Nett vil ikke selge slikt utstyr, men det forventes at strømleverandører og andre tredjeparter vil tilby dette.

  • Må jeg betale noe for målerbyttet?

    Målerbyttet dekkes inn via nettleien og du får derfor ingen faktura i forbindelse med målerbyttet. Det forventes at nettleien vil øke med ca 250 kroner per år for en vanlig privatkunde. På sikt vil de nye målerne føre til besparelser og effektivisering i nettselskapet, noe som igjen vil ha en dempende effekt på nettleien.

  • Jeg skal rive huset snart, må måleren byttes da?

    Dersom huset skal rives innen 1.1.19 trenger vi ikke å bytte måleren nå. Gi oss beskjed på 35 51 89 90 eller kundeservice@skagerakenergi.no.

  • Skriv ut
  • Tips en venn
Del på:
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Kunde

  • AMS - Automatisk strømmåler
  • Elbillading
  • Elsikkerhet
    • Jordfeil
    • Elsikkerhetsportalen
    • Eltilsyn (DLE)
    • Skoleundervisning i elsikkerhet
    • Strømsparing
  • Faktura
    • Betalingsutsettelse
    • Gjennomfakturering alt på en faktura
  • Flytte
  • HAN-port (strømstyring)
  • Måleravlesning
  • Plusskunde
  • Priser
    • Effekttariff
    • Fleksibelt forbruk
    • Forbruksavgift
    • Kompensasjon ved strømbrudd
    • Leveringspliktig strøm og strømleverandører
    • Priser bolig og fritidsbolig
    • Priser næringskunder
    • Priser regionalt distribusjonsnett
    • Slik bestemmes prisen på nettleien
  • Slik fungerer kraftsystemet i Norge
  • Smart strømbruk og fremtidens nett
  • Spenningskvalitet
  • StrømFleks
    • Meld deg på StrømFleks
    • BoligFleks
    • ByggFleks
    • BilFleks
  • Vilkår og avtaler
  • Ofte stilte spørsmål
    • AMS
    • Bygge, grave, rive
    • Faktura
    • Flytting
    • Melde strømbrudd
    • Måleravlesning
    • Planlagte strømstanser
35
Postboks 80
3901 Porsgrunn
Org.nr 979 422 679

Naviger

  • Kontakt oss
  • Nyhetsarkiv
  • Om oss
  • Ofte stilte spørsmål
  • Tilgang Elhub
  • Logg inn Fyret

Følg oss

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
17
17
Personvern
Levert av: CoreTrek | Publiseringsløsning: CorePublish