Til innhold
  • Kunde
  • Proff
  • Kunde og nettleie
  • Drift og feil
  • Bygge og grave
  • Om Lede
Søk
En
13 Min side
  • Kunde

    Kunde

    • Kunde og nettleie
      • Nettleie og priser
      • Faktura og forbruk
      • Mitt kundeforhold
      • Min bolig og trygg strømbruk
      • Om strømmarkedet
      • Spørsmål og svar
    • Drift og feil
      • Strømbrudd
      • Planlagte strømstanser
      • Beredskap strømbrudd
      • Jordfeil
      • Spenningskvalitet
      • Melde om skade eller feil
      • Trefelling og linjerydding
      • Mørke gatelys
      • Spørsmål og svar
    • Bygge og grave
      • Bygge nytt
      • Grave
      • Renovere og pusse opp
      • Flytte strømnett
      • Kostnader
      • Kontakt oss
      • Spørsmål og svar
    • Om Lede
      • Karriere
      • Kontakt oss
      • Kundeløfter
      • Vår samfunnsrolle
      • Strømnettet
      • Prosjekter
      • Eltilsyn og undervisning
      • Personvern
      • Økonomi
  • Proff

    Proff

    • Bygge og tilknytte
      • Tilknytning av nye anlegg
      • Kapasitet og køordning
      • Kostnader og anleggsbidrag
      • Produksjonsanlegg
      • Elbil
      • Byggestrøm
    • Grave og rive
      • Arbeid nær linjer
      • Erstatningsansvar
      • Byggestrøm
      • Kabelpåvisning
    • Bestille, melde feil, søke
      • Bestill serviceoppdrag
      • Flytting av nett
      • Meld om feil eller skade
      • Meld om jordfeil
      • Søk om utbygging
      • Arbeid i egen bolig
    • Elektroinstallatør
      • Meldinger til Lede
      • Elsmart
      • Rettemelding
      • Prekvalifisering
      • Måler
      • Stikkledning
    • FSE og HMS
      • Instrukser og prosedyrer
      • Elsikkerhetsportalen
      • Avvik og forbedringer
    • Om Lede
      • Kontaktinformasjon
      • Karriere
      • Prosjekter
  • Kunde
    • Kunde og nettleie
      • Spørsmål og svar
En
  • Forside
  • Kunde
  • Kunde og nettleie
  • Spørsmål og svar

Spørsmål og svar - Faktura

  • Hvordan beregnes timeforbruk på manuelt avlest måler?

    Når du registrerer en målerstand den 1. hver måned blir forbruket du har registrert omregnet til et timesforbruk for hele måneden. Det er Elhub som utfører beregningen og vi har ingen påvirkning på denne.

    Dette foregår slik:

    1. Du leser av måleren din den 1. i måneden og sender den inn til Lede (på sms eller Min side).
    2. Lede sender målerstanden videre til Elhub. Dette skjer automatisk når målerstanden registreres hos oss.
    3. Elhub ser hvor mye strøm du har brukt totalt denne måneden og fordeler strømforbruket ditt ned på timenivå. Beregningen av timesforbruket er basert på flere faktorer (les mer om det lenger ned) og vil aldri stemme eksakt med det forbruket du faktisk har hatt i de ulike timene. Totalsummen for hele perioden/måneden vil imidlertid være riktig.
    4. Elhub sender det beregnede timesforbruket til Lede (for utregning av nettleie) og til din strømleverandør (for utregning av strømkostnad). Dette skjer 5 dager etter at du registrerte målerstanden din.

    Les mer om hvordan timesforbruket regnes ut.

  • Hvordan beregnes timeforbruk på manuelt avlest måler?

    Når du registrerer en målerstand den 1. hver måned blir forbruket du har registrert omregnet til et timesforbruk for hele måneden. Det er Elhub som utfører beregningen og vi har ingen påvirkning på denne.

    Dette foregår slik:

    1. Du leser av måleren din den 1. i måneden og sender den inn til Lede (på sms eller Min side).
    2. Lede sender målerstanden videre til Elhub. Dette skjer automatisk når målerstanden registreres hos oss.
    3. Elhub ser hvor mye strøm du har brukt totalt denne måneden og fordeler strømforbruket ditt ned på timenivå. Beregningen av timesforbruket er basert på flere faktorer (les mer om det lenger ned) og vil aldri stemme eksakt med det forbruket du faktisk har hatt i de ulike timene. Totalsummen for hele perioden/måneden vil imidlertid være riktig.
    4. Elhub sender det beregnede timesforbruket til Lede (for utregning av nettleie) og til din strømleverandør (for utregning av strømkostnad). Dette skjer 5 dager etter at du registrerte målerstanden din.

    Les mer om hvordan timesforbruket regnes ut.

  • Hvordan får jeg strøm og nettleie på samme faktura?

    Flere stømleverandører sender faktura på vegne av Lede og du får dermed nettleie og strøm på samme faktura. Du må kontakte en strømleverandør som tilbyr dette og oversikt finner du her.

  • Hvordan får jeg strøm og nettleie på samme faktura?

    Flere stømleverandører sender faktura på vegne av Lede og du får dermed nettleie og strøm på samme faktura. Du må kontakte en strømleverandør som tilbyr dette og oversikt finner du her.

  • Hvorfor får jeg ikke lenger faktura fra dere?

    Flere strømleverandører sender faktura på vegne av Lede og du får dermed nettleie og strøm på samme faktura. Dersom din stømleverandør tilbyr dette, vil du ikke lenger motta faktura direkte fra oss.

  • Hvorfor får jeg ikke lenger faktura fra dere?

    Flere strømleverandører sender faktura på vegne av Lede og du får dermed nettleie og strøm på samme faktura. Dersom din stømleverandør tilbyr dette, vil du ikke lenger motta faktura direkte fra oss.

  • Hvor kan jeg få tak i en kopi av fakturaen?

    Du finner kopi av dine nettleiefakturaer på Min side.

    Har du en strømleverandør som sendes felles faktura på nettleie og strøm, må du kontakte strømleverandøren for kopi av faktura.

  • Hvor kan jeg få tak i en kopi av fakturaen?

    Du finner kopi av dine nettleiefakturaer på Min side.

    Har du en strømleverandør som sendes felles faktura på nettleie og strøm, må du kontakte strømleverandøren for kopi av faktura.

  • Jeg har spørsmål til faktura, hvor kan jeg få hjelp?

    Det kommer an på hvem som har sendt deg fakturaen. Hvis Lede har sendt deg fakturaen tar du kontakt med oss på 35 51 89 90 eller kundeservice@lede.no. Hvis du har mottatt faktura fra din strømleverandør må du kontakte dem.

  • Jeg har spørsmål til faktura, hvor kan jeg få hjelp?

    Det kommer an på hvem som har sendt deg fakturaen. Hvis Lede har sendt deg fakturaen tar du kontakt med oss på 35 51 89 90 eller kundeservice@lede.no. Hvis du har mottatt faktura fra din strømleverandør må du kontakte dem.

  • Kan dere sende meg faktura på e-post?

    Ja, det kan vi, så sant du ikke har eFakturaavtale. Ta kontakt med oss på 35 51 89 90 eller kundeservice@lede.no, så ordner vi dette for deg. 

    Faktura sendes som pdf-vedlegg til din e-post. Du må selv registrere betalingsinformasjonen i nettbanken. Bytter du e-postadresse må du huske å gi oss beskjed.
     

  • Kan dere sende meg faktura på e-post?

    Ja, det kan vi, så sant du ikke har eFakturaavtale. Ta kontakt med oss på 35 51 89 90 eller kundeservice@lede.no, så ordner vi dette for deg. 

    Faktura sendes som pdf-vedlegg til din e-post. Du må selv registrere betalingsinformasjonen i nettbanken. Bytter du e-postadresse må du huske å gi oss beskjed.
     

  • Kan jeg utsette eller dele opp betalingen?

    Du kan selv registrere betalingsutsettelse på Min side. Betaling kan utsettes maks 30 dager og du kan selv dele opp beløpet innenfor dette tidsrommet.

  • Kan jeg utsette eller dele opp betalingen?

    Du kan selv registrere betalingsutsettelse på Min side. Betaling kan utsettes maks 30 dager og du kan selv dele opp beløpet innenfor dette tidsrommet.

  • Hvorfor sender dere fakturaen min til Vipps?

    Lede sender per i dag ikke faktura i Vipps, men hvis du har eFaktura vil denne også være synlig i Vipps-appen din. Du velger selv om du vil betale fakturaen i Vipps eller i nettbanken. 

    Hvis du får strøm og nettleie på samme faktura er det strømleverandøren din som sender og svarer på spørsmål om fakturaen. 

  • Hvorfor får jeg purregebyr?

    Hvis ikke faktura blir betalt innen forfallsdato, sender vi en betalingspåminnelse. Da legges det til et purregebyr på neste faktura.

  • Hvorfor får jeg purregebyr?

    Hvis ikke faktura blir betalt innen forfallsdato, sender vi en betalingspåminnelse. Da legges det til et purregebyr på neste faktura.

  • Kan jeg endre forfallsdatoen permanent?

    Nei, det er det ikke anledning til. Normalt er forfallsdato i slutten av hver måned.
     

  • Kan jeg endre forfallsdatoen permanent?

    Nei, det er det ikke anledning til. Normalt er forfallsdato i slutten av hver måned.
     

  • Koster det noe å utsette betalingen?

    Når du utsetter betalingen må du betale rente på det beløpet som betales etter opprinnelig forfall. Rentesatsen følger satsene som er fastsatt av Finansdepartementet, og rentene legges til på neste faktura.

  • Koster det noe å utsette betalingen?

    Når du utsetter betalingen må du betale rente på det beløpet som betales etter opprinnelig forfall. Rentesatsen følger satsene som er fastsatt av Finansdepartementet, og rentene legges til på neste faktura.

  • Hvordan får jeg avtalegiro?

    Du kan opprette Avtalegiro i nettbanken eller ved å kontakte banken din. Når det er gjort vil banken din sørge for å trekke fakturabeløpet fra din konto på forfallsdato.
     

  • Hvordan får jeg avtalegiro?

    Du kan opprette Avtalegiro i nettbanken eller ved å kontakte banken din. Når det er gjort vil banken din sørge for å trekke fakturabeløpet fra din konto på forfallsdato.
     

  • Hvorfor har dere sendt fakturaen til Digipost?

    Som Digipostbruker har du akseptert å få tilsendt post elektronisk. Har du ikke valgt eFaktura eller e-postfaktura vil fakturaen derfor sendes til din digitale postkasse og ikke til din fysiske postkasse.

    Vi anbefaler at du ber Digipost sende deg e-post eller sms når du får post i din digitale postkasse. Dermed unngår du å gå glipp av viktig post.

    Les mer om Digipost.

    Ønsker du ikke å få faktura i din digitale postkasse kan du i stedet opprette eFaktura eller be om at vi sender den til din e-postadresse.

  • Hvorfor har dere sendt fakturaen til Digipost?

    Som Digipostbruker har du akseptert å få tilsendt post elektronisk. Har du ikke valgt eFaktura eller e-postfaktura vil fakturaen derfor sendes til din digitale postkasse og ikke til din fysiske postkasse.

    Vi anbefaler at du ber Digipost sende deg e-post eller sms når du får post i din digitale postkasse. Dermed unngår du å gå glipp av viktig post.

    Les mer om Digipost.

    Ønsker du ikke å få faktura i din digitale postkasse kan du i stedet opprette eFaktura eller be om at vi sender den til din e-postadresse.

  • Kan jeg få eFaktura fra dere?

    Ja, det kan du. Når du betaler faktura i nettbanken, får du spørsmål om du vil opprette eFaktura. Svar ja og du er i gang. Neste faktura sendes ferdig utfylt til nettbanken din, og du må kun bekrefte betalingen der. Enklere blir det ikke.
     

  • Kan jeg få eFaktura fra dere?

    Ja, det kan du. Når du betaler faktura i nettbanken, får du spørsmål om du vil opprette eFaktura. Svar ja og du er i gang. Neste faktura sendes ferdig utfylt til nettbanken din, og du må kun bekrefte betalingen der. Enklere blir det ikke.
     

  • Jeg glemte å lese av måleren og dere har fakturert feil forbruk. Kan jeg få ny faktura?

    Send inn din riktige målerstand nå, så blir forbruket korrigert på neste faktura.

  • Jeg glemte å lese av måleren og dere har fakturert feil forbruk. Kan jeg få ny faktura?

    Send inn din riktige målerstand nå, så blir forbruket korrigert på neste faktura.

  • Hvor ofte kommer fakturaen?

    Vi sender ut faktura en gang i måneden og du mottar denne midt i måneden. Forfallsdato er i slutten av måneden.

  • Hvor ofte kommer fakturaen?

    Vi sender ut faktura en gang i måneden og du mottar denne midt i måneden. Forfallsdato er i slutten av måneden.

Følg oss

  • Skriv ut
  • Tips en venn
Del på:

Følg oss

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook

Kunde

  • Kunde og nettleie
    • Nettleie og priser
      • Priser
        • Pris nettleie
        • Priser fleksibelt forbruk
        • Priser regionalt distribusjonsnett
        • Priser plusskunde og innmating
        • Kompensasjon ved strømbrudd
        • Pris leveringsplikt
      • Vilkår og avtaler
      • Fritak forbruksavgift
      • Dette består nettleien av
      • Slik bestemmes prisen
      • Spar penger på nettleien
    • Faktura og forbruk
      • Faktura
        • eFaktura
        • Betalingsutsettelse
        • Gjennomfakturering alt på en faktura
        • Send elektronisk faktura til Lede
      • Strømforbruk
        • Måleravlesning
      • HAN-port
      • Strømsparing
    • Mitt kundeforhold
      • Flytte
      • Min side
      • Erstatning
    • Min bolig og trygg strømbruk
      • Elbillading
      • Plusskunde
      • Elsikkerhetsportalen
      • Elsikkerhet
        • Jordfeil
        • Skoleundervisning i elsikkerhet
      • Eltilsyn (DLE)
      • Magnetfelt
    • Om strømmarkedet
      • Strømavtaler
      • Gjennomfakturering
    • Spørsmål og svar
  • Drift og feil
    • Strømbrudd
    • Planlagte strømstanser
    • Beredskap strømbrudd
      • Ledes beredskap
      • Langvarige strømbrudd
      • Kompensasjon
    • Jordfeil
    • Spenningskvalitet
    • Melde om skade eller feil
    • Trefelling og linjerydding
      • Trefelling
        • Få vurdering av trefelling
      • Linjerydding
    • Mørke gatelys
    • Spørsmål og svar
  • Bygge og grave
    • Bygge nytt
      • Tilkobling til strømnettet
      • Byggestrøm
      • Avstandskrav
    • Grave
      • Arbeid nær linjer og kabler
    • Renovere og pusse opp
      • Større hovedsikring?
    • Flytte strømnett
      • Søk om flytting av nett
      • Fra luftledning til jordkabel
    • Kostnader
      • Kostnader
      • Erstatningsansvar
    • Kontakt oss
      • Send forespørsel
    • Spørsmål og svar
  • Om Lede
    • Karriere
      • Ledige stillinger
      • Lærlingplass
      • Student eller nyutdannet
    • Kontakt oss
      • Pressekontakter
      • Varslingskanal
      • Kontaktinformasjon
    • Kundeløfter
    • Vår samfunnsrolle
      • Bidrag til klima- og miljømål
      • Smart bruk av strømnettet
      • Nøytralitet
      • Kraftsystemutredning
    • Strømnettet
      • Strømnettet i Norge
      • Kraftuttrykk
    • Prosjekter
      • Bolvik-Vrangfoss
      • Brevik stasjon
      • Datasenter Sandefjord
      • Datasenter Skien
      • Herum transformator
      • Nettforsterking Frier Vest
      • Transformatorstasjon Hanekleiva
      • Tveiten-Brår
      • Tørdal stasjon
      • Knardalstrand - Roligheten
      • Våre forskningsprosjekter
        • Integer
        • Skagerak Energilab
      • StrømFleks
        • BoligFleks
        • ByggFleks
        • BilFleks
        • Workshop 23.11.22
    • Eltilsyn og undervisning
      • Skoleundervisning
      • Elsikkerhetsportalen
      • Det lokale eltilsyn
      • Tilsyn
      • Rettemelding
    • Personvern
      • Dine rettigheter
      • Hvordan vi bruker dine data
      • Personvernerklæring
      • Skjema for innsyn
    • Økonomi
      • Anskaffelser
        • Elektronisk faktura
        • Kontaktpersoner
        • Kvalifisering av leverandører
      • Årsrapporter
        • Halvårsrapport
        • GRI rapport
        • Engelsk årsrapport
35
Postboks 80
3901 Porsgrunn
Org.nr 979 422 679

Naviger

  • Kontakt oss
  • Nyhetsarkiv
  • Ofte stilte spørsmål
  • Tilgang Elhub
  • Logg inn Fyret

Følg oss

Følg oss

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
17
Levert av: CoreTrek | Publiseringsløsning: CorePublish