-
Hva gjør jeg når strømmen ikke blir koblet inn igjen, og vannet og varmekablene blir kalde?
For å sikre at utkoblingene ikke går på bekostning av komforten bør det settes opp en automatikk, eller såkalt "automasjon" som gjør at det som kobles ut skrur seg på igjen, hvis tilbakekobling ikke skjer.
Se egen brukerveiledning for hvordan dette settes opp (PDF, 439KB) -
Hvordan skal resultatene/erfaringene fra Strømfleks-prosjektet brukes?
Resultatene fra Strømfleks-prosjektet inngår i forskningsarbeid hos Lede og Sintef. Intensjonene med prosjektet er å undersøke følgende påstander:
- Vi mener det er tilgjengelig fleksibilitet hos kunder, det vil si at det er mulig å endre tidspunkt for strømforbruk, og hvor mye strøm man bruker. Detter skjer blant annet ved at:
- Høye strømpriser gir kunder insentiv til sparing.
- Ny nettleiemodell gir insentiv til å redusere hvor mye strøm som brukes samtidig (effekt) ved å flytte strømforbruk og ikke bruke for mange apparater på en gang.
- Tilgjengelig fleksibilitet vil sannsynligvis kunne utnyttes, og resultatene fra Strømfleks-prosjektet bidrar med nyttig kunnskap inn i videre forskningsarbeid.
- Hvor mye fleksibilitet er tilgjengelig? Hvor mye fleksibilitet som kan aktiveres, når og hvor ofte hos kundene uten at de opplever reduksjon av komfort varierer både over året, mellom dager og over døgnet, og dette vil man få erfaring med gjennom utkoblingsforsøk i Strømfleks-prosjektet.
- Når vi vet mer om potensialet for fleksibilitet kan vi legge det inn som del av muligheten for å utnytte eksisterende nett. Dette illustreres ved å sette sammen eller aggregere den fleksibiliteten som er tilgjengelig innenfor et stort geografisk område.
- Vi mener det er tilgjengelig fleksibilitet hos kunder, det vil si at det er mulig å endre tidspunkt for strømforbruk, og hvor mye strøm man bruker. Detter skjer blant annet ved at:
-
Hvordan bør smarthus-utstyret benyttes når Strømfleks-prosjektet avsluttes?
Har du som kunde spørsmål om automasjonen, bruk eller funksjonalitet av smarthusløsningen, bør du ta kontakt med Futurehome support på support@futurehome.no eller på telefon 23 50 68 47, hverdager mellom klokka 08-16.
Følg gjerne med på våre nettsider for øvrige oppdateringer om prosjektet.
-
Betyr spotprisen på strøm mer for oss forbrukere enn nettbelastningen (effekt)?
Spotprisen varierer gjerne etter etterspørsel, ved at høy etterspørsel (på dagtid) gir høye spotpriser, og lav etterspørsel (natt) gir lavere spotpriser. Det er imidlertid ikke ønskelig at elektriske apparater (vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin) skal brukes på nattestid, men det kan bli en utfordring hvis alle lader elbilen sin i den timen om natta med lavest spotpris. Slik "koordinert" elbillading kan danner nye topper.
Klikk her for tips om hvordan kan du redusere strømregningen.
-
Vil Lede fortsatt opplyse om tidspunkter med høy belastning i overføringsnettet, i tråd med intensjonen av Boligfleks sin utkoblingsperiode?
Ja, det vil, med utgangpunkt i Myrene transformatorstasjon der flere husholdninger deltar i Boligfleks.
Merk at ulike kunder har ulike forbruksprofiler. Dette skyldes blant annet ulik boligtype og boligstørrelse, noen kunder har elbil og andre har bensinbil, og husholdningskunder har forskjellige vaner og levestiler (som pensjonister og vs. småbarnsfamilier).
Økt elektrifisering betyr også økt forbruk ved ulike tider i døgnet, eksempelvis som økt forbruk på ettermiddagen på grunn av elbillading, og større forbruk om sommer på grunn av varmepumper som brukes til kjøling.
Lede benytter også AMS-data ved å basere nettanalyse på faktiske timesverdier for strømforbruket til kundene, i motsetning til tidligere da man brukte standardiserte profiler.
-
Hvilket forbruk er det mest lønnsomt å endre på?
En gjennomsnittlig husholdningskunde bruker 16 000 kWh i strøm årlig.
Omtrent 60 prosent av det årlige strømforbruket er knyttet til romoppvarming som varmekabler, varmefolie, panelovner eller varmepumpe.
Oppvarming av varmtvann er det som bruker nest mest av det årlige strømforbruket – omtrent 15 prosent.
Strømforbruk til elbil avhenger av både størrelse på batteri og kjørelengde, og dette er et strømforbruk som er enkelt å styre – både ut fra pris og tid (f.eks. når elbilen skal være ferdig ladet om morgenen).
Kilde: Sintef
Flere tips om hvordan du kan redusere stømregningen får du på #SINTEFblogg.
-
Hva inngår i BoligFleks?
I BoligFleks får du bruke ny smart teknologi til å følge og styre strømforbruket ditt.
Bruk av ny smart teknologi
Med smarte strømmålere har vi fått timemåling av strømforbruket og snart skal alle betale nettleie basert på hvor mye vi belaster nettet. De som blir med i piloten vil dra fordel av å være blant de første som kan tjenee på dette.
I prosjektet benytter vi smart teknologi og smarte styringssystemer for å forbedre styringen av nettet. Smart teknologi gjør det mulig å styre og kontrollere enheter i huset ditt ved å redusere strømforbruket og dermed også strømregningen.
Visualisering av forbruk
Du får muligheten å følge med på strømforbruket i boligen din og få økt kunnskap om effektivt strømbruk. Ved å delta i prosjektet, lærer du deg hva du bruker strøm til og hva du betaler for. Du får varsler og kan følge med på forbruket ditt på en enkel måte. Smart teknologi gir deg økt kunnskap om effelktivt strømforbruk, og hjelper deg å spare.
Styring av fleksibelt forbruk
Med smart teknologi kan du automatisk slå av og på apparater som varmtvannstanker, varmekabler og panelovner etter hvert som forbruket øker. Alt dette skjer uten at det påvirker komforten din. Smart teknologi hjelper deg å kontrollere enhetene dine selv når du er ikke hjemme. Styring av forbruket ditt blir enklere og smartere.
-
Hvordan bruker jeg Smarthusløsningen? – Tips for å redusere kostnader, strømforbruk og nettleie
Her er en kort video som viser hvordan du som pilotkunde kan bruke smarthusløsningen til din fordel.